perjantai 11. marraskuuta 2011

Miestyyppejä, joita välttää.

Sunnuntain treffejä Nuoren Kollin kanssa odotellessa lueskelin enemmän aiheesta "emotionaalisesti kypsymättömät" miehet. Aihe on mielenkiintoinen ja tieto tarpeellista kenelle tahansa sinkkunaiselle, joka tiedostaa itsessään viehätyksen "ei-tylsiä" eli hieman arvaamattomia miehiä kohtaan. Olen siis jo melkoisella varmuudella diagnosoinut Nuoren Kollin tyypiksi, jonka kannattaisi kelailla joitakin tunne-elämän juttuja läpi ennen kumppanin etsimistä.

Tämä "10 types of emotionally stunted men to avoid" -artikkeli oli minusta informatiivinen. Vapaasti käännettynä otsikko on "10 eri tunnekääpiömiestyyppiä, joita kannattaa välttää". Nämä tyypit pätevät kyllä ihan yhtä hyvin naisiin.

Näihin miestyyppeihin olen mielestäni törmännyt: 

ÄIDIN POIKA
Minun kohdallani Herra Potentiaalinen, joka piti minusta niin kovasti, koska muistutin fyysisesti niin paljon hänen äitiään. :) Miehen tärkein suhde on hänen suhde äitiinsä ja jos tässä suhteessa on jokin vinossa, se heijastuu miehen naisuhteisiin. Mies vertaa naisia aina äitiinsä ja naissuhteissaan hän käy läpi tätä suhdetta uudestaan ja uudestaan. Mies haluaa joko naisen joka on täsmälleen kuin hänen äitinsä tai täysin vastakkainen. Esimerkiksi jos äiti oli ylisuojeleva, mies haluaa hoivaavan naise tai jos äiti hylkäsi hänet, hän saattaa haluta ripustautuvan naisen. Ja samahan pätee naisiin kuten omalla kohdallani olen huomannut. ÄIDIN POJAN pitäisi ymmärtää, ettet ole hänen äitinsä ja ymmärtää oman äitisuhteensa dynamiikka - ennen kuin yrittää löytää naisen elämäänsä. Herra Potentiaaliselle pitää kyllä antaa pointsit siitä, että hän tiedosti äitisuhteensa kieroutuneisuuden. Ja itsessänikin olen tiedostanut sen, miten paljon isäsuhteeni on vaikuttanut miesuhteisiini.

EPÄVARMA NARSISTI
Nuori Kolli taitaisi mennä tähän kategoriaan, vaikka narsisti sanan viljelyä inhoankin. Tämänkaltainen mies on aluksi ylitsevuotavan itsevarma, mutta hänen kustannuksellaan ei voi leikkiä ollenkaan. Hän haluaa naisen, joka ei aiheuta hänelle harmia tai haasta häntä edes vitsinä. Jos nainen tekee näin, mies etsii naisen heikkoudet ja pudottaa naisen omalle tasolleen. EPÄVARMAN NARSISTIN pitäisi lakata leikkimästä jumalaa ja tajuta, että on ok olla haavoittuvainen ja tajuta ettei hän huijaa ketään käytöksellään. Nuori Kolli on korostetun itsevarma ja herkkä kritiikille, mutta ehkäpä hänkään ei ole ihan toivoton tapaus sillä luulen, että hän näkee minussa ihmisen, joka voi haastaa hänet ja hänen käytöksensä. Mutta plääh, en mä jaksa tollaseen projektiin ryhtyä. Meidän suhde olis yhtä tappelua, myrskyinen kuten asdfqwerty asian ilmaisi :)

SANKARI
Sankari etsii sekopäisiä naisia, jotka hän voi pelastaa ja näin välttyä käsittelemästä omia ongelmiaan. Kun nainen rauhoittuu, hänen omat tunne-elämän ongelmansa nousevat pintaan ja häen täytyy etsiä joku toinen, joka pelastaa. Etsii naista joka "tarvitsee" häntä ja johon verrattuna hän ei ole lainkaan hullu. Todellisuudessa SANKARI kaipaisi terapeuttia, joka voisi pitää peiliä hänen edessään ja saisi hänet huomaamaan omat ongelmansa. Luulenpa, että eksäni kuului tähän kategoriaan sillä hetkellä kun tapasimme. Olin itse silloin melko sekaisin ja normimies ei olisi ryhtynyt seurustelusuhteeseen silloin kanssani. Miehen eksä oli jonkin sortin itsemurhakandidaatti :) Itsekin leikin sankaria eksäni kanssa. Eksäni ei onneksi jäänyt tähän luuppiin kiinni ja on nyt hyvässä suhteessa.

ADDIKTI
Addikti etsii aina sitä erityistä fiilistä, johon addiktoitua. Jos se ei ole alkoholi, huumeet tai uhkapelaaminen, se voit olla sinä. Nainen, johon addikti ihastuu, on yleensä tavalla tai toisella saavuttamaton, naimisissa, toivoton ihastuminen tai eksä. Tunnistan tästä tyypistä miehen, jonka kanssa olin laastarisuhteessa. Olimme kaukosuhteessa, joten olin siinä mielessä saavuttamaton ja mies selkeästi sai hurjia kicksejä minusta ja hänestä tuli jollain tapaa riippuvainen minusta. ADDIKTIN pitäisi opetella elämään omillaan ja käsitellä oma taipumuksensa läheisriippuvaisuuteen.

Muut tyypit löytyvät täältä.

Artikkelin mukaan jo se on varoitusmerkki, jos miehen ensireaktio kritiikkiin on: "Sinä olet se, jolla on ongelmia. Tällainen minä olen, ota tai jätä!" Huh... juuri tähän tyyliin Nuori Kolli kommunikoi minulle kuukausi sitten.

Ei näistä mikään tyyppi toivoton ole mielestäni. Uskon, että jos näitä asioita tiedostaa, niin muuttuminen on mahdollista ja tasapainoisen suhteen löytäminen. Näin uskon myös omalla kohdallani :) Uskon, että olen nykyään enemmän sinut itseni kanssa ja myös, että minusta on tullut taitavampi tunnistamaan tunneälykäs mies ja valmiimpi sietämään tasapainoisuuteen liittyvä "tylsyys". Äh, ehkä mun pitäis vaihtaa mun sanavalintoja, korvataan sana tylsyys "vakaudella".

Oi, onpa kiva lähteä tällai avoimin mielin treffeille sunnuntaina! ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti